Szétválasztanák a Budapesti Közlekedési Vállalatot (BKV). A Fővárosi Közgyűlés június 20-án elfogadta a javaslatot, miszerint vagy kiválik a buszágazat a BKV-ból, vagy két új társaság jönne létre helyére.
Az előterjesztés értelmében – amit tartózkodás nélkül, 12 nem ellenében, 18 igennel fogadtak el a képviselők – sem a BKV jelenlegi vagyonának, sem kötelezettségállományának mértékét nem érinti, hiszen a jogutódok válnak tulajdonossá. Az új vállalat(ok) szintén a főváros tulajdonában lesznek, a vagyonkezelő pedig a BKK (Budapesti Közlekedési Központ) maradna.
Az előterjesztők szerint – György István, főpolgármester-helyettes és Bagdy Gábor, főpolgármester-helyettes – a szétválasztás hatására növekedne a transzparencia (átláthatóság) a gazdaság és a szervezeti működés terén is, ami lehetővé teszi a jogutódoknak az eredményesebb vállalatvezetést.
Az előterjesztés más pontjai alapján arról is döntés született, hogy a BKV-nak juttatott 5 milliárd forintos tulajdonosi kölcsön lejárati határidejét július 31-ról október 31-re módosították, illetve arról, hogy a főváros vállalja a BKV hiteleihez a kézfizető kezességet.
Előnyök:
- összehasonlíthatóvá válna a buszos társaságnak fizetendő díj más, külső vállalkozások áraival
- megszűnne a keresztfinanszírozás: az eddig alapvetően veszteséges buszágazatot nem finanszíroznák az egyébként nyereséges kötött pályás ágazat rovására
- a buszágazat, a kisebb üzemméret miatt, rugalmasabban tudna működni, hitelképessége pedig sokkal jobb lenne, mint a BKV-é. Ennek eredményeként új járművek beszerzésére, illetve lízingelésére nyílna lehetőség
- a buszágazat és a kötött pályás ágazat kettéválasztásával érdemi költségcsökkenést lehet elérni
Hátrányok:
- a két új cég között meg kell osztani a BKV meglévő vagyonát és tartozásait
- az új cégek létrejöttével növekedhet a jegyek és bérletek ára