QR Kód (1. rész)

2012 júl 10. | Technológia

Az mi? A QR-kód egy kétdimenziós vonalkód (tulajdonképpen pontkód), amit a japán Denso-Wave cég fejlesztett ki 1994-ben. Nevét az angol Quick Response (=gyors válasz) rövidítéséből kapta, egyszerre utalva a gyors visszafejtési sebességre, és a felhasználó által igényelt gyors reakcióra. Rendkívül népszerű Japánban, ahol számos plakáton, hirdetésen szerepel és a legtöbb mobiltelefon is képes értelmezni.

(forrás: Wikipedia)

QR kód

A magyar nyelvű Wikipédia kezdőlapja

Na így már OK? Találkozhattunk már vele, nem egy helyen. Kezd egyre népszerűbbé válni itthon kis hazánkban is, talán nem is olyan idegen tőlünk a dolog. Ha rendelkezünk okostelefonnal, akkor pedig még le is tudjuk olvasni ezeket a furcsa vonalkódokat. De kinek jó ez? Meg miért?

 Ez elsősorban a hirdetőknek jó, kevés helyet foglal a hirdetési felületeken, például a plakátokon és a legkülönfélébb információkat lehet beleépíteni.

 Egy weboldal címét, telefonszámot (amit egyből fel tudunk hívni) vagy akár névjegyet (név, telefonszám, e-mail cím), animációt, google térképet, rövid szöveget, SMS üzenetet és még sok másra is használható.

Érdekességképpen: Japánban a metró aluljárókban kiépített kirakat mögött, illetve magán a metró szerelvényen a Tesco áruház termékei sorakoznak, melyeket elláttak egyedi QR-kódokkal, így míg az emberek várnak a metró befutására, be is vásárolhatnak telefonjuk segítségével. Igény szerint ki is szállítják, így mire hazaérünk meg is érkezhet

a csomag.

QR kód2

Tesco Virtuális Supermarket (Japán)

Hát nem nagyszerű? 😀

 Azért ne feledkezzünk meg róla, hogy ez nekünk, egyszerű földi halandóknak is hasznos lehet, hiszen – ha neadjisten’ – megtetszik egy ajánlat egy plakátról, vagy mondjuk meg szeretnénk tudni, hogy hol lehet jegyet venni a Sziget Fesztiválra, csak előkapjuk telefonunkat, a megfelelő programmal leolvassuk a kódot és egyből megkapjuk a számunkra fontos információt, anélkül, hogy súlyos perceket vagy órákat veszítenénk az internet

böngészésével.

QR-kód előnyök:

  • gyors navigálás

  • azonnali kapcsolat-felvételi lehetőség

  • többféle felhasználási lehetőség

  • kitűnő hirdetési lehetőség

  • helytakarékos

QR-kód hátrányok:

  • leolvasásához kamerás okostelefonnal és a megfelelő programmal kell rendelkezni

  • nem minden telefonhoz létezik ilyen program

  • nem elég figyelemfelkeltő

Néhány dolgot kihagytam a felsorolásból, de ezeket majd egy következő alkalommal.

 

Kis előzetes:

  • a QR-kód hibatűrése
  • egyéni/figyelemfelkeltő QR-kód (HOGYAN?)