Japán mitológia dióhéjban

 

A japán mitológia és hitvilág nagyon szerteágazó. Nagyon sok behatás érte a történelem folyamán, bár nem úgy ahogy ezt mondjuk Európában megszokhattuk, hiszen földrajzi fekvésénél fogva Japán mindig is egy elszigetelt ország volt. A következőkben tehát megpróbálom számba venni a legfontosabb tudnivalókat a témában.          

A japán hitvilág alapja az időszámításunk elöltre visszanyúló shinto (az istenek útja, kínai eredetű szó). Ez egy alapvetően sámánisztikus vallás, ahol a természet és az ősök tisztelete a legfontosabb.  A tudósok sok hasonlóságot vélnek felfedezni a hasonló ázsiai és óceániai kultuszokkal, ami teljesen érthető annak fényében, hogy a japán nép is erről a két tájról vándorolt be először a szigetekre. A shinto központi figurái a kamik (felsőbb lény a szó jelentése) vagy szellemek, innen ered a vallás másik elnevezés is a kami no micsi, mely az eredeti kínai kandzsi japán olvasata. A Shinto nem dogmatikus vallás, nincsenek papjai és egyháza sem, bár feje a mindenkori japán császár. Két fontosabb behatás érte ezt a vallást az idők során. Az egyik a kínai kulturális behatások, melyek egy jóval patriarchálisabb világképet hoztak magukkal; a másik pedig a buddhizmus mely a 11-13. század között terjedt el a szigetországban. A shinto szokásrendjét és szertartásait először a Jamato korszakban rögzítették és foglalták írásba (ez a Kodzsiki és a Nihongi, ezekből ismerjük japán mitologikus őstörténetét).

Most hogy megvolt a történelmi áttekintés kezdjük a teremtés mítosszal, hiszen minden hiedelem világnak ez az alapja. Kezdetben csak két éteri sík létezett a sűrűsödő ősanyagban, melynek még nem volt se formája sem pedig neve. Az egyik sík a Takama no Hara (a magasságos égi síkság) a másik pedig a Jomi no Kumi (a holtak birodalma). Ebből a formátlan őserőből jött létre az első három kami(egész pontosan egy nádhajtásból pattantak ki): Ame no Minakanusi no kami (Égi istenség, a szent közép ura), Takami Muszubi no kami (a magasságos szent alkotás istene) valamint Kami Muszubi no kami (isten alkotta isten). Őket ezek után még sok isteni generációnak adtak életet, de erre most nem térnék ki részletesen. A fontosabbakat a végén majd csokorba szedem. Akik számunkra nagyon fontosak lesznek következőre az Izanagi (az első férfi vagy hívogató isten) és Izanami (az első nő vagy hívogató istennő).  Az istenek parancsára ők végezték el a föld és a vizek szétválasztását, miután egy szivárvány hídon a földre érkeztek. Mikor ezzel végeztek Izanagi a tengerbe döfte lándzsáját (más források szerint kardját, de mivel a lándzsa egy sokkal ősibb fegyver ezért én ezt tartom valószínübbnek) és mikor kihúzta a róla lehulló vízcseppek megszilárdultak és létre jöttek a japán szigetek. A pár a barázdabillegetőket figyelve tanulta meg a szeretkezés művészetét és nászukból jöttek létre a folyók, hegyek és egyéb természeti képződmények istenei. Majd mikor megszületett a tűz, Kagutsuchi megölte anyját. Izanagi fejét vette gyikos fiányak melyből újabb istenek születtek, ezután pedig elindult az alvilágba Izanami után. Mikor visszatért le akarta mosni a pokol szennyét magáról, ezért megfürdött egy folyóban ezzel rászabadítva a világra a rontás szellemeit, és azokat akik ellenük küzdenek. Ez után a tengerben is megfürdött létrehozva a tenger isteneit, végül pedig létre hozta a három fő istenséget. Bal szeme megmosásakor született Amateraszu (Nap istennő, az ég királynője), jobb szeme adta Cukojomit (a hold istene), orra kimosásakor pedig megszületett Szuszanó (a vihar és földrengés istene, az óceán is az ő birodalma). Szuszanó és Amateraszu között komoly ellentétek feszültek (fent-lent, élet-halál, stb.), melyet csak a házasság oldhatott fel. Nászajándékul Szuszanó felajánlotta kardját, melyet Amateraszu három darabra tört, három újabb istennőnek életet adva ezzel. Amateraszu ajándéka égkirálynői jelvénye, egy ötsoros nyaklánc volt, melyet férje szétrágott és öt újabb istent lehelt a világra. Az isteni pár eme nyolc leszármazottját tekintik a császári család őseinek.

 
 

A legfontosabb kamik:


  •   Amateraszu: Nap királynője, termékenység  isten aki fényt hoz a világba.
  •  Hacsiman: A harcosok istene
  •  Inari: a Rizs és a kereskedők patrónusa
  •  Inagi: Az első férfi
  •  Inami: Az első nő
  •  Cukojimi: A hold istene
  •  Kagutsuchi: A tűz istene
  •  Szuszanó: A vihar és fölrengés erőszakos istensége.

               

 

 

 Kezdetnek talán ennyi elég lesz. Még nagyon hosszan lehetne elemezgetni a témát, de ez már túlmutatna egy ilyen cikk terjedelmén. Remélem sikerült felkelteni a kedves olvasó érdeklődését eme páratlanul gazdag kultúra iránt és talán segít egy kicsit jobban megérteni a japánok mentalitását és általában az ázsiai népek sokkal nyitottabb hozzá állását a halálhoz és az élet kettősségéhez.

Comments are closed.

Facebook